Το προφίλ μας στο Google Plus
2

Back to BASIC(s): Εξερευνώντας τους αριθμούς!

Αν λέγατε σε οποιονδήποτε ενήλικο στη δεκαετία του ’80 ότι θέλετε να ασχοληθείτε με τα κομπιούτερ, θα σας κοίταζε με απορία και θα σας έλεγε κάτι τέτοιο: “Μα, τι να τα κάνεις αυτά παιδί μου; Οι ηλεκτρονικοί εγκέφαλοι είναι για τη NASA!”. Βλέπετε, για τον πολύ κόσμο ο υπολογιστής ήταν κάτι τόσο απόμακρο, που στη λαϊκή κουλτούρα είχε συνδεθεί με το αστείο όνομα “Ηλεκτρονικός εγκέφαλος”. Μάλιστα η αναφορά συνοδεύονταν από παρατηρήσεις του τύπου “κάνει χιλιάδες πράξεις το δευτερόλεπτο”, ενώ πολλοί περιέγραφαν εικόνες βγαλμένες από εγκυκλοπαίδειες, οι οποίες έδειχναν τον Eniac να καταλαμβάνει ένα δωμάτιο (και να καταναλώνει χιλιάδες κιλοβάτ).

deltaHacker 025 (τεύχος Οκτωβρίου 2013) | Back to BASIC(s): Εξερευνώντας τους αριθμούς!

Ο γράφων, πάντως, αν κι αυτής της εποχής (των 80s, όχι του Eniac!), ποτέ δεν χώνεψε τον όρο “ηλεκτρονικός εγκέφαλος”. Μόνο εγκέφαλοι δεν ήταν εκείνα τα ηλεκτρονικά τέρατα, που ήθελαν ένα εργοστάσιο της ΔΕΗ μόνο και μόνο για να λειτουργούν στο idle. Ο δικός μου εγκέφαλος (μαζί με όλα τα περιφερειακά) καταναλώνει μόλις 2000 θερμίδες την ημέρα, οι οποίες αυξάνονται σε 2500 το καλοκαίρι λόγω των παγωτών. Έπειτα, τη δεκαετία του ’80 τουλάχιστον, ο δικός μου εγκέφαλος έκανε μετά βίας μια πρόσθεση το λεπτό — και ήταν θέμα τύχης αν θα έβρισκα το σωστό αποτέλεσμα. Αντίθετα, οι υπολογιστές της εποχής έκαναν πραγματικά “χιλιάδες πράξεις το δευτερόλεπτο”. Αυτή η έκφραση ήταν η μόνη που χρησιμοποιούσαν οι μεγάλοι για τους υπολογιστές και η οποία περιείχε μια δόση αλήθειας. Αν ήταν αποτελεσματικοί σε κάτι οι υπολογιστές, αυτό ήταν οι αριθμητικές πράξεις. Στο κάτω κάτω, το ίδιο ισχύει και για τους σημερινούς υπολογιστές, οι οποίοι δεν είναι τίποτα άλλο παρά “glorified programmable calculators”. Έτσι δεν είναι; Σας βλέπω να δυσανασχετείτε! Εσείς βλέπετε ταινίες, μιλάτε στο Facebook, ακούτε μουσική, παίζετε μ’ ένα σωρό games κι επικοινωνείτε μέσω του υπολογιστή. Στα δικά σας μάτια, δεν έχει καμία σχέση μ’ ένα –ταπεινό ή όχι– κομπιουτεράκι.

Τα πράγματα όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Βλέπετε, τα πρώτα προβλήματα που κλήθηκαν να λύσουν οι υπολογιστές ήταν καθαρά …υπολογιστικά. Τέτοια προβλήματα συνεχίζουν να λύνουν και σήμερα, αν και με τη δική μας, καθημερινή χρήση, τείνουμε να το ξεχνάμε. Τη δεκαετία του ’80, όμως, τα πράγματα ήταν αρκετά διαφορετικά. Ο χρήστης του υπολογιστή ήταν ταυτόχρονα και προγραμματιστής. Μάλιστα, ήταν υποχρεωμένος να μάθει προγραμματισμό πάνω στο ίδιο το μηχάνημά του, χρησιμοποιώντας κάποια διάλεκτο της γλώσσας BASIC, βιβλία, περιοδικά, πολλά πειράματα κι ατελείωτα ξενύχτια. Όλα αυτά συνεπάγονταν ατέλειωτους καβγάδες με τους γονείς — αλλά αυτό μάλλον συμβαίνει και σήμερα :)

Για να μάθει κανείς προγραμματισμό, έπρεπε να γράψει αρκετά μικρά και μεσαία προγράμματα, μέχρι να φτάσει να δημιουργήσει κάποιο arcade game (PyGame invaders, anyone?). Φαινομενικά, τουλάχιστον, τα πιο απλά προγράμματα μετά το “Hello World” ήταν τα υπολογιστικά. Κι όταν μιλάμε για υπολογισμούς, δεν αναφερόμαστε στις κλιμακωτές χρεώσεις της ΔΕΗ ή κάποιας άλλης υπηρεσίας. Τα υπολογιστικά προγράμματα που κατασκευάζαμε τότε δεν ήταν καθόλου βαρετά. Μέσα απ’ αυτά τα προγράμματα μαθαίναμε να σκεπτόμαστε αλγοριθμικά, ενώ γνωρίζαμε στην πράξη διάφορες προγραμματιστικές τεχνικές. Κάπως έτσι, όσοι είχαν το μεράκι εξελίσσονταν σαν προγραμματιστές, αργά αλλά σταθερά. Μέχρι που κάποια στιγμή κατάφερναν να δημιουργήσουν το πρώτο τους, απλό, παιχνίδι, μετά ένα πιο σύνθετο κι ένα περισσότερο σύνθετο και, αχμ, θέλω καινούριο υπολογιστή! Για να μην πολυλογούμε άλλο, ας περάσουμε σιγά σιγά στο προκείμενο σημειώνοντας πως το παρόν άρθρο θα μπορούσε κάλλιστα ν’ αποτελεί το “Game Programming — Episode 1” :)

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο deltaHacker 025 (τεύχος Οκτωβρίου 2013).

Το μηνιαίο περιοδικό deltaHacker είναι πλέον ηλεκτρονικό! Μάθετε για τις νέες, απίστευτες τιμές και κάντε τώρα την παραγγελία σας συμπληρώνοντας τη σχετική φόρμα.

2 Responses to “Back to BASIC(s): Εξερευνώντας τους αριθμούς!”

  1. RedHat | 30/10/2013 at 16:52

    Πραγματικά ωραίο άρθρο ευχαριστούμε πολύ.
    Θα ήθελα όμως να κάνω μια παρατήρηση πάνω στο άρθρο που εμένα αρχικά με μπέρδεψε.
    Ο αριθμός 6174 είναι η σταθερά Kaprekar (Kaprekar Constant) , το λέω γιατί αριθμοί Kaprekar υπάρχουν πολλοί όπως το 999. Διαφέρει η σταθερά από το αν ένας αριθμός είναι Kaprekar η όχι.

    • sonic2000gr | 01/11/2013 at 00:15

      Εχεις δίκιο βέβαια. Φαίνεται πως μου έχει εντυπωθεί το 6174 ως “αριθμός Kaprekar” από το αρχικό εκείνο βιβλίο BASIC. Άσε που η αναζήτηση αριθμών Kaprekar θα μπορούσε να γίνει άλλο ένα ωραίο python προγραμματάκι στο άρθρο!

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Σύνδεση

Αρχείο δημοσιεύσεων